21 februari 2010

Svenska Dagbladets läsare


Svenska Dagbladet gjorde om sig för ett tag sedan. Några dagar efter att den nya layouten hade lanserats ringde medarbetarna runt och frågade läsarna vad de tyckte – ja, inte alla, mest s.k. kändisar, vilka man sen kunde citera. Jag blev inte tillfrågad.

Ett kännetecken på det nya utförandet var att det blev spatiöst. Det är inget fel i detta. En tidningssida kan vinna mycket på mer vita ytor eller s.k. luft.

Det infördes även ett annat inslag – nämligen att varje sektion av tidningen inleds med en helsida där sektionens innehåll presenteras. Detta gäller även om sektionen i fråga bara innehåller ett tjugotal reportagesidor.

Jag tror Svenska Dagbladets läsare är så pass kvalificerade att vi kan hantera dessa 20 sidor utan anvisningar av ett format som påminner om bilderböcker för de yngsta. Utnyttja i stället sidorna till nyheter.

1 kommentar:

Unknown sa...

Bra Jan !
Inte heller jag blev tillfrågad. Annars brukar jag bli uppringd, inte av Svenska Dagbladet men väl av DN.
Dom brukar alltid fråga om jag vill prenumerera. Sådant sätter man värde på !