01 februari 2010

Indirekt beskattning


Många av kommunens bolag går bra. Det är vi alla stolta och glada över. Bolagskoncernen går med stort överskott och kan ge vinsten till ägare, dvs. kommunen.

Men ibland undrar jag om man inte går med väl mycket vinst. Om t.ex. sophämtning, vatten och avlopp och annat bara kostat vad som behövts för att täcka verksamhetens kostnader så skulle jag kanske få behålla en tusenlapp. Det får jag inte och jag kan inget göra åt det p.g.a. kommunalt monopol. Så nu tar man min tusenlapp och ger till politikerna i Stadshuset. Jag vet inte vad de använder pengarna till, men det är nog inte det jag skulle ha gjort.

Med den skattebörda vi har i Södertälje får varenda arbetstagare och pensionär årligen avstå mer än fyra månaders inkomst. Av de återstående åtta månadernas inkomster går 1,6 bort i moms för de varor och tjänster vi måste köpa. Och fastighetsskatt måste alla betala, även om den numera kallas avgift.

Lägg på detta de kommunala monopolens indirekta beskattning enligt ovan.

Inga kommentarer: