15 mars 2010

Papper och patienter


Min läkare klagar över att administrationen ökar. Allt mer tid går åt att fylla i papper efter varje patient, tid som går ut över behandlingstiden eftersom läkarnas arbetstid är densamma. Min tandläkare har samma bekymmer.
Det är inte bra när kvalificerade yrkesmänniskor måste ägna tiden åt blankettfylleri i stället för det de faktiskt är utbildade till.
Sen undrar man vem som tar hand om dessa tonvis med blanketter – växer det fram en ny, offentligavlönad kader av blankettgranskare? Vem tjänar på allt detta? Är det över huvud taget något som ger en vinst?
Dessutom visar det sig att jag inte längre kan gå till min vårdcentral för att ta de prover denne privatläkare vill ha. Provtagningscentralerna är numera en handelsvara. Den provtagning, som vårdcentralens ordinarie personal skötte och som var väl bekant med många av patienterna, har ”bytt ägare” ett par vändor det senaste året. I mitt fall finns rätt ägare på sjukhuset respektive vårdcentralen i Hovsjö.
Jag vill ha en statlig sjukvård där man kan gå till vilken behandlande institution som helst och få adekvat och likvärdig vård. Köp och sälj inom vården är politiskt idioti, liksom inom skolan, äldreomsorgen och förskolan.
.....

Inga kommentarer: