26 april 2010

När flyget går som på räls



Resan från München gick i vulkanmolnets tecken. Med tyska vänners hjälp kom vi först iväg mot Hamburg. Det är en tågresa som normalt tar fem timmar, men som denna gång tog längre tid eftersom man halvvägs måste stanna i 40 minuter och evakuera ett stort antal passagerare av säkerhetsskäl. Gångarna var så fulla att ingen kunde passera.

Några dagar senare tog vi oss vidare till Göteborg genom att hoppa från lokaltåg till lokaltåg i Tyskland och Danmark och från Köpenhamn vidare med vad som normalt var ett pendeltåg över Öresundsbron. Efter 18 timmar var vi framme i Göteborg vid midnatt.

Nästa dag var sista etappen. Med ett s.k. mjölktåg kom vi till Stockholm efter dryga fem timmar. Sedan var det bara att åka till Arlanda och hämta bilen och köra hem. Det tog ett par timmar men klockan sju på kvällen stod vi äntligen i det egna köket.

Idag lovar vänsterblocket att satsa mångmiljarder på att bygga ut järnvägsnätet. Några miljarder ska gå till räls i glesa Norrland och resten till några inrikessträckor. Kanske ska man i en förlängning även skaffa tåg som klarar av höstens löv och vinterns snö och kyla.

Vad man saknar – och detta i ännu högre grad efter vulkanupplevelsen – är bekväma, snabba, billiga och högfrekventa tåg som utgår från Stockholm och från Oslo via Göteborg ner till kontinenten. Dessa tåg behöver nya och bättre järnvägsnät. Här borde miljarderna läggas istället.

Inga kommentarer: