06 december 2010

Främmande skum

Nu ska jag erkänna det - jag tillhör de där som hämningslöst plockar med mig tvålar och shampo från de hotell jag gästar. Även om jag bor flera dagar på varje ställe så packar jag varje dag ner den lilla tvålen och den pyttelilla shampoflaskan i resväskan. Nästa morgon ligger de där på nytt i badrummet. Fågeln Fenix hade inte gjort det bättre.

Åter hemma plockar med mig en liten tvål och en shampoflaska in i duschen. Det känns så exklusivt. Inte en jättelik eknomiförpackning i form av en plastflaska för både både kropp och hår (tusan vet om man inte kan ha det som bilshampo också). Nej, här är det fråga om en liten tvål, som - kan det vara inbillning? - löddrar alldeles extra mjukt och skönt. Särskilt amerikanska. Och shampot kan man aldrig tröttna på eftersom det bara räcker några få gånger. Om man inte vill växla mellan de små flaskorna - det finns tydligen hur många spännande varianter som helst.

Men det gäller att njuta medan tid är. Alltfler hotell och B&B övergår till att montera in de där ekonomiförpackningarna i duschutrymmet. Nu gäller intvålning, borstning och avsköljning - som en biltvätt. Hur kul är det?
.

Inga kommentarer: